Forum studentów DZIENNYCH Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Użytkownik
z tego co wiem to dziewczyny były i teczka jeszcze nie była dostępna! ale obserwuj forum może niedługo się coś pojawi
Offline
http://historiawychowania.amu.edu.pl/pl … ziejow.pdf
Link do artykułu prof. K.Ratajczaka, który mamy przeczytać na następne zajęcia. Był na stronie zakładowej. Enjoy;)
Offline
Użytkownik
Wedle prośby piszę o Platonie
PLATON:
-Tzreba kształcić ludzi od najmłodszych lat, przez całe życie;
-Na pierwszym miejscu stawiamy rozwój duchowy a potem rozwój fizyczny, aczkolwiek rozwój fizyczny jest również bardzo ważny gdyż jeżeli jedno będzie niedoskonałe drugie również takie pozostanie;
-gimnastyka prosta i związana z wojną oraz taka, aby rozbudzić wewnętrzny temperament;
-prostota w jedzeniu oraz brak bogactw w życiu;
- cenzura na brutalne bajki i mity, tak aby dzieci pragnęły spokoju a nie wojny;
-budować szkoły, place do nauki jazdy konnej, tereny do strzelania z łuku;
-sprowadzani nauczyciele z zagranicy aby uczyli o wojnie i muzyce;
-każdy obywatel objęty przymusowym szkolnictwem,
-równouprawnienie kobiet i mężczyzn w nauce
-człowiek powinien mówić o swoich potrzebach;
-wychowanie jako zaprawa do cnoty i dobroduszności;
-mężczyźni wychowywani na wzorowych obywateli aby w przyszłości mogli dobrze i mądrze zarządzać państwem
Offline
Użytkownik
o! a pozostałe grupy z ostatnich zajęć historii wychowania podajcie tez swoje notatki o tych dwóch pozostałych, proszę:)
Offline
dla grupy 2
http://www.yorgiworld.cba.pl/historia-wychowania.pdf
znajdują się tam teksty o św Augustynie, reguła zakonu benedyktynów, Karol wielki wobec oświaty i kultury oraz o uniwersytecie krakowskim
Offline
KWINTYLIAN
- szkolenie dobrego mówcy, który sprawi, iż jego słowa będą miały wpływ na społeczeństwo
- kształtowanie postawy moralnej i obywatelskiej
- zinstytucjonalizowana edukacja; co za tym idzie - tworzenie i rozwijanie więzi społecznych
- indywidualizacja nauczania dostosowana do poziomu intelektualnego ucznia
- nauka przez zabawę
- systematyczność w powtarzaniu tego samego materiału; przerwy podczas pracy, by dany materiał został odpowiednio przyswojony i ugruntowany
- system pochwał; rozwijanie ambicji uczniów
- urozmaicone zajęcia - poszerzanie spektrum zainteresowań
- wpływ muzyki (jej rytmiczności) na płynność wypowiedzi przyszłych mówców, rządzących
- branie przykładu z dobrych i sprawdzonych wzorców
Offline
na najbliższy wtorek (18.10)
mamy do przeczytania :
1 Michał Montagine 'o wychowaniu'
2 Ludwik Vives poglądy pedagogiczne
3 wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
4 Pico della Mirandola 'o godności człowieka'
5 wychowanie rycerskie
Offline
http://www.sendspace.pl/file/f05fffd673e974331f023de
Oto link do schematów robienia opisów bibliograficznych, co może być przydatne przy tworzeniu bibliografii do pracy na historię wychowania.
Offline
Ja tu wstawiam moje notatki o Salamance jak prosiliście zrobię to ręcznie bo nie mam pod ręką skanera
SALAMANKA:
-studium jako zgromadzenie mistrzow i scholarow w danym miejscu z myślą o zdobywaniu wiedzy
-studium generalne:gramatyka logika retoryka geometria muzyka astronomia
-studium odrębne:wybrani
-miejsce dla studium: dobre powietrze,piekne okolice,aby ludzie byli zdrowi,powinno obfitować w chleb i wino
-mieszczanie powinni szanować mistrzow
-oddzielny mistrz do każdej nauki jeśli sie nie da to oddzielni od gramatyki,logiki,dekretów i prawa
-nauczanie scholarów uczciwie przez czytanie ksiąg
-czytać moga tylko mistrzowie przekazać komuś czytanie mogą tylko w kryzysowych sytuacjach
-studium daleko od miasta ale blisko innego studium
-zgromadzenia w studium generalnym wybiera rektora
-rektor: pilnować by nie czynili obrazy ,zabraniać chodzenia po nocy,karać i przymuszać zeby nie tworzyli band
-mistrzowie sądzą scholarów
-Tytuly: mistrz,rycerz, pan od prawa
-tytuł hrabiego:uczeni rozumni,dobrych obyczajów,z 20letnim doświadczeniem
-tytuł mistza nadaja starsi (kilka lekcji o tej licencji , coś na kształt egzaminu)
-posłaniec scholarów (pedel) ogłaszał różne wiadomości
-stacjonariusz ma księgi ( zwoje, biblioteki)
Offline